Interview Richard Rijks, Bol Piano's Krimpen

Richard Rijks is al sinds 1991 werkzaam bij J. van Urk, opgericht in 1898. Sinds 2013 heeft Bol Piano’s de winkel overgenomen en hij werkt hier nog steeds met veel plezier. Al vanaf jongs af aan houdt hij van pianomuziek en dat uitte zich dan ook in zijn baan als pianoleraar op diverse muziekscholen. Uiteindelijk kwam hij te werken bij van Urk en inmiddels werkt hij al jaren in fulltime dienstverband bij BOL & van Urk met veel passie en liefde voor de pianowereld.

Bezoek de vestigingspagina van Bol Piano's Krimpen

Wat maakt Bol Piano’s volgens jou bijzonder?

Het uitzonderlijk grote, diverse en alle marktsegmenten vertegenwoordigende aanbod maakt Bol Piano’s bijzonder. Uniek is, dat een zeer grote en diverse selectie Europese piano- en vleugelmodellen direct met elkaar kunnen worden vergeleken.

Wanneer wist je dat je verder wilde gaan in de wereld van piano’s?

Vrijwel mijn hele leven houd ik van (voornamelijk klassieke) pianomuziek.
Al op mijn derde verjaardag zette ik zelf mijn favoriete Chopin LP op.
Aangezien vrijwel al mijn contacten van rond 1980 mij een leven in de wereld van piano’s afraadden begon ik een rechtenstudie in Nijmegen, maar na mijn propedeuse hield ik het voor gezien.

Welk merk bij Bol Piano’s is jouw favoriet?

De Steingraeber 272 concertvleugel en de Bösendorfer (225 vleugel) die nu in Veenendaal staan zijn bij mij op dit moment favoriet. Omdat ieder exemplaar uniek is, kan het een paar weken later ook bijvoorbeeld een Bechstein zijn. Een eenduidig
favoriet merk heb ik niet.

Wat vind jij het mooiste/is de mooiste associatie met pianomuziek en het spelen?

Pianomuziek associeer ik in eerste aanleg met de voor mij mooiste piano klankweergave, die ik van jongs af aan hoorde en nog steeds beleef in het Amsterdamse Concertgebouw met haar wonderbaarlijk mooie akoestiek.
Pianospelen associeer ik met de twee ogenschijnlijk tegenstrijdige begrippen discipline en totale vrijheid; de vereiste discipline tijdens het instuderen van een nieuw stuk, gaat op een gegeven moment over in een gevoel van totale vrijheid.

Wat maakt deze winkel locatie bijzonder?

Bol & van Urk kan het beste worden geduid als de ‘Bol Outlet Store’ die zich vooral richt op betaalbare en kwalitatief uitstekende occasion piano’s en vleugels.
Duitse, Aziatische en ook mooie minder bekende merken behoren tot onze collectie.

Van welke muzikant zou je nog graag of heb je al een pianoconcert bijgewoond?

Rond 1970 begon ik concerten te bezoeken en dat ben ik altijd blijven doen.
Mijn favorieten van vroeger zijn o.a. Arthur Rubinstein, Alfred Brendel, Sviatoslav Richter, Lazar Berman, Martha Argerich en Vladimir Ashkenazy.
Tegenwoordig vind ik o.a. Arcadi Volodos, Daniil Trifonov, Murray Perahia en Grigory Sokolov van uitzonderlijke klasse.

Waarom kiest de klant voor Bol?

Omdat Bol niet alleen een grote, maar ook en vooral een zeer diverse keuze aan akoestische piano’s en vleugels biedt, waardoor de klant ‘in real time’ aan een echte vergelijking toekomt. Dit is uniek en vrijwel nergens anders mogelijk.

Waar komen de kopers vandaan?

Onze klanten komen behalve uit regio Rotterdam/Den Haag/Zuid-Holland, ook voor een niet onaanzienlijk deel uit de overige delen van Nederland en uit Noord België.

Hoe heb jij geleerd om piano te spelen?

Op mijn negende jaar begon ik met pianolessen en werd, na van drie leraren les te hebben gehad en na aansluitend daarop 2 jaren rechtenstudie, op mijn 24e aan het Amsterdams Conservatorium toegelaten. Na mijn afstuderen in 1989 begon ik met het geven van pianoles.

Wat zijn jouw tips voor het onderhouden van een piano?

Laat het instrument twee maal per jaar vakkundig stemmen en onderhouden.
Plaats het op een zo constant mogelijke plek, dus niet dicht bij een verwarming, in de tocht of in direct zonlicht. Controleer regelmatig de luchtvochtigheid en neem zo spoedig mogelijk maatregelen als de lucht stelselmatig te droog is.
Iedere klant wordt door ons van deze adviezen voorzien.

Welke piano/merk is het meest verkocht?

Wij verkopen meestal gebruikte of gerestaureerde piano’s en vleugels, maar doordat het Europese geluid en het Europese instrument nu zowel populair als betaalbaar is, worden door ons ook relatief veel van de nieuwe door C. Bechstein in Tsjechië gebouwde W. Hoffmann piano’s verkocht.